Verdens eneste liner på sjældent besøg

Krydstogt som i de gode gamle dage med Queen Mary 2


Af Ole C. Jørgensen
Foto: Kirsten Vig Jørgensen


Det er ikke hverdagskost, at gæsterne på et krydstogtskib efterspørger hårdt vejr. Men det sker ikke desto mindre med jævnlige mellemrum på lineren Queen Mary 2, fortæller danske Christel Hansen, som i mange år var kaptajnens sekretær ombord, og nu arbejder fast på Queen Victoria i Cunard rederiet.

Med Kronborg om agter ligger Queen Mary 2 for anker ud for Helsingør. Den 345 meter lange og 72 meter høje liners tilstedeværelse tiltrak sig behørig interesse.


Hun fortæller, at det ikke sjældent sker, at gæster er lidt skuffet, hvis vejret under de transatlantiske crossings er alt for stille. Årsagen er, at Queen Mary 2 er konstrueret til at kunne forcere hårdt vejr, og at det er meget specielt at opleve elementernes rasen udenfor og et forholdsvis roligt skib indefra.

Hemmeligheden bag QM2 – som lineren hedder i daglige tale – er et specialdesignet skrog, som er noget tykkere end på gængse krydstogtskibe, at stævnen er forstærket, og ikke mindst at skibet stikker omkring 10 meter under vandoverfladen. Desuden har skibet fire store stabilisatorer.

Her er så biografen med plads til over 1000 gæster. Udrustet med spritnyt teknisk grej kan man vise de nyeste film med alle tilhørende effekter.


Så når stormen raser speedes der op for motoren, og med 25 knob i timen skærer QM2 igennem selv de største bølger. Hvis der er behov for det kan diesel/gasturbine maskinen yde op til 157.000 hk og skyde en topfart på 32,5 knob (60 km/timen). Intet at sige til, at den i engelske maritime tidsskrifter karakteriseres som en ”water rocket”.

Men så vil den også have noget for ulejligheden. Hvis der sejles full speed over Atlanterhavet – 3240 nautical mile – vil der blive brændt ca. 3120 tons diesel af. Reelt svarende til 1,76 liter pr. meter. Ved normal fart på 21 knob falder forbruget til næsten en tredjedel, nemlig 1313 tons.

En kop five o’clock tee vil være et helt ideelt sted at indtage i disse luksuriøse lokaler, og for en drink efter diner vil det også være en værdig ramme.


Men også den historiske stemning, fremragende gastronomi og den i krydstogtbranchen kendte stilige og luksuøse ”White Star service” er med til at gøre et cruise med QM2 til en unik oplevelse.

Ind imellem de transatlantiske ture og verdensomsejlinger opererer QM2 blandt andet lidt i det skandinaviske. I denne sommer ankrede den gigantiske liner således op på Helsingør red, hvor den med sine 345,03 meters længde, 41,14 meters bredde og 72 meters højde nærmest skyggede for solen.

Der er ikke sparet på noget, og der er meget højt til loftet i denne spisesalon på Queen Mary 2, som grevinde Alexandra beundrer. Bemærk også kæmpemaleriet på bagvæggen af QM2’s første ankomst til New York.


Det skete på et næsten udsolgt togt Hamborg-Helsingør-Oslo-Hamborg. QM2 har plads til 2691gæster på 13 af de i alt 17 dæk. Til at servicere dem og holde skibet sejlende mønstres en besætning på 1253.

Vi havde ikke lejlighed til at sejle med skibet under besøget i Helsingør, men blev inviteret ombord af direktør Jesper Boas Smith fra Bella Vista Travel, som er dansk agent for Cunard rederiet.

Queen Mary2’s gæstebog er noget særligt. Engelske dronning Elizabeth skrev på første side 12. januar 2004, da QM2 stævnede ud på sin jomfrurejse. Og i Helsingør indskrev grevinde Alexandra og sønnen prins Felix sig i bogen under overværelse af kaptajn Peter Philpott og hans næstkommanderende.


Med grevinde Alexandra og sønnen prins Felix som specielle gæster fik vi en fornem modtagelse på broen af kaptajn Peter Philpott og hans officerer.

Mens hoteldirektør Robbie Howie tog os på en spændende rundtur gennem det overdådigt indrettede skib. Stilige saloner, teater, biograf, dansehal med plads til et 12 mands orkester samt meget mere. Alt sammen afrundet med en sublim frokost i en af skibets mange restauranter, som et eksempel på skibets fremragende gastronomi.

Der er en vis fornemhed over restauranterne på Queen Mary 2, og der overlades intet til tilfældighederne, når den stilige tjenerstab gør klar til dagens frokost.


Det er ikke for meget sagt, at der er tale om en flydende by. På QM2 kan man finde sig en bog i verdens største sejlende bibliotek, dyrke kondi-løb på 7. dæk, som går hele vejen rundt på skibet og besøge verdens eneste planetarium til søs. Selv en hunde- og kattekennel er der indrettet til transatlantiske gæster.

Queen Mary 2 var på sin jomfrusejlads i januar 2004 efter at være navngivet af den engelske dronning Elizabeth.

Med Kronborg om agter ligger Queen Mary 2 for anker ud for Helsingør. Den 345 meter lange og 72 meter høje liners tilstedeværelse tiltrak sig behørig interesse.


Optaget i følgende medier:

Jysk Fynske Medier: 
JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad, Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro, Dagbladet Struer, Dagbladet Ringkøbing-Skjern.



Rejsedeklaration: Turen var finansieret af Bella Vista Travel. Selskabet havde ingen indflydelse på reportagens indhold.