Herlig helhedsoplevelse af en af verdens smukkeste byer med flodkrydstogtskibet S.S. La Venezia
Tekst og foto: Ole C. Jørgensen
At se Venedig fra søsiden er en noget anderledes oplevelse – ja nogen vil måske ligefrem kalde den langt mere udbytterig.
I dette tilfælde med rederiet Uniworlds flodkrydstogtskib S.S. La Venezia, som over en uges tid cruiser i lagunen ud for Venedig med en afstikker til Italiens største flod, Po.

Fidusen er, at et samlende overblik kan være vanskeligt at danne sig under rundgangen i den historiske by, men tilbage på skibet sættes det hele i perspektiv, når man i ro og mag betragter Venedigs kyst- og skyline fra skibets soldæk.

Herfra kan man i tilgift opleve et evigt skiftende og mangeartet trafikbillede i lagunen. Alle mulige typer både ”piler” frem og tilbage, som en understregning af, at vandvejene er hovedfærdselsårerne ikke alene i Venedig, men også til de talrige øerne i hele området.

Vi er inviteret med på S.S. La Venezias ”jomfrurejse” umiddelbart efter turistmarkedets åbning i juni efter COVID19. Når det per definition ikke er en jomfrurejse hører det sammen med en dramatisk hændelse i september 2019. Her bliver Uniworlds flodkrydstogtskib River Countess slemt molesteret ved en påsejling af MSC-rederiets mastodont-krydstogtskib ,Opera, på Venedigs havnefront.
Uheldet benytter rederiet til en gennemgribende ombygning og designændring. Og i 2020 genopstår skibet som La Venezia, der dog på grund af COVID19 først tages i brug i 2021.
La Venezia’s design er helt specielt. Udgangspunktet er nemlig Venedigs stil og klassiske fortid.


For dem, der mest er vant til de mere neutralt designede krydstogtskibe kan det måske virke lidt tungt og være lidt af en mundfuld. Men har man blot den mindste interesse for fortidens Venedig og for den sags skyld Italien, så er det en frydefuld oplevelse.
Både fordi det luksuriøse design har et modernistisk tilsnit, og at det er gennemført ned i mindste detalje, samt fordi det giver en klart anderledes atmosfære.
Det er i øvrigt Uniworlds strategi, at indretning og design på alle selskabets skibe skal matche det område de operer i. I øjeblikket har selskabet 11 skibe i Europa.
Luksussegmentet
La Venezia hører til i flodcruiseskibenes øverste luksus segment. Ikke blot i indretning og design, men også på det kulinariske område. Tillige med et righoldigt og meget varieret landprogram.
Konceptet er all inklusive. Og at det skal tages bogstaveligt, fremgår af, at man reelt ikke har tegnebogen fremme undervejs. Med mindre man da ønsker at flotte sig med en flaske årgangsvin fra skibets velforsynede vinkælder eller en dyr avec til kaffen.

Således er for eksempel alle udflugter, almindelige drikkevarer, drikkepenge til besætningen, transfer fra og til lufthavn og meget andet inkluderet i den samlede pris. Det er ikke uvæsentligt at huske på, hvis man giver sig til at sammenligne krydstogt-priser.
Digitale tider
Både S.S. La Venezias store Hari’s Bar, der tillige fungerer som opholdsrum, og den stilige restaurant Rialto, adskiller sig fra gængse flodkrydstogtsskibe i både indretning og udsmykning.

Hari’s Bar, som også et par aftener er rammen om glimrende populærmusik og klassisk sang, har i kraft af sin ”Venedig-udsmykning” – møbler, tæpper, gardiner og kunst – en særlig behagelig atmosfære. Associationer til en svunden storhedstid.
Rialto-restauranten er i modsætning til denne type skibe ikke i et stort lokale, men bygget med forskellige skillevægge, der giver plads til hyggelige krinkelkroge, som udstråler intimitet.
Og så skal man lige vænne sig til, at La Venezia med brask og bram er gået ind i den digitale tidsalder. Menukortet indlæser man således ved indgangen til restauranten i sin mobiltelefon. Dagsprogrammet, som normalt traditionelt ligger i rummet efter spisetid indlæses også digitalt. Og i det hele taget kommer stort set alle beskeder elektronisk.
En lille smutvej er der dog for de ikke digitale kyndige. Ved at fremvise en gammel Nokia-telefon lykkes det at lokke et menukort ud af tjenerne og dagsprogrammet af receptionisten.
Ros til besætningen
Bortset fra seks suiter er de øvrige stateroom på 14 kvm. En rimelig størrelse for et flodkrydstogtskib. Ikke mindst fordi pladsen er flot udnyttet, blandt andet med et lille, men alligevel yderst funktionelt bad/toilet .

Nogle vil måske nok savne et lille køleskab i denne prisklasse. Men det gamle trick med at placere drikkevarer over aircondition-risten i vindueskarmen, fungerer også her glimrende. Ja, det er faktisk hurtigere at køle sine drikkevarer ned på denne måde. I det hele taget er airconditionen på La Venezia meget let at indstille til den ønskede temperatur.
Ros til besætningen lyder fra mange sider. Alle med blot et perifert kendskab til krydstogter ved, at en sammenarbejdet besætning, som kender deres skib, er afgørende for gæsternes oplevelse. På grund af corona’en har besætningen ikke været i arbejdstøjet i over et år. Alligevel varer det mindre end et par dage, før serviceniveauet er helt i top.

Pasta – en kunstart
Det omfattende udflugtsprogram er et kapitel for sig. Hatten af for den store variation. For nok er hovedsigtet på Venedig, hvilket vi kommer tilbage til. Men også i byens nære opland er der utroligt mange spændende ting at opleve. Således er der både tid til et fascinerende besøg på en større smukt beliggende landejendom, Ca’ Zen, hvor indehaveren, Maria Adelaide Avanzo og hendes mor, Helena Avanzo, sørger for en både festlig åndelig og kulinarisk oplevelse.

Eller en regulær opvisning i hjemmefremstilling af pasta i den rustikke lokale restaurant, Cantina Bentivoglio i Bologna, hvor det helt klart fremgår, at pastafremstilling ikke er madlavning, men en kunstart.
Hvilket vi efterfølgende kan forvisse os om under en ægte italiensk pastamiddag. Ingen overdrivelse, at det smager som englene synger – flerstemmigt.

Men tilbage til Venedig, hvor der blandt andet er rig lejlighed til at stifte bekendtskab med både byliv og byens storladne og ødsle arkitektur.
Et besøg i Doge-paladset og Markus-kirken for mange er et must. Problemet er blot, at man normalt skal stå i kø i flere timer. Men for gæsterne på La Venezia er der – hvordan det så kan lade sig gøre – arrangeret specialrundvisning udenfor normal åbningstid. Og man får unægtelig noget mere ud af besøgene i de pompøse omgivelser, hvis ikke paladset og kirken er fyldt med gæster.


Næsten turistfri
Men ud over disse top-seværdigheder er forskellige guidede byrundture en fornøjelse specielt her i juni, hvor turist-masseinvasionen ikke er kommet i gang. Det er en lise, at antallet af turister fornemmes at være faldet til en tiendedel af det normale. Selv om det selvfølgeligt ikke er godt for byens allestedsnærværende turisterhverv.

Men lige i øjeblikket synes den værste trængsel at være i rækken af tildækkede gondoler på havnefronten. Samtidig med at priserne endnu ikke har nået astronomiske – læs: uforskammede – højder, og hvor den selvsikre bys kendte arrogance er blevet mildnet i en grad, der tangerer smilende venlighed og imødekommenhed.

Kort sagt et yderst glædeligt gensyn med en af verdens mest historierige og spektakulære byer.
Men vil man opleve det, er det nok en god ide at skynde sig, inden ”normale” tilstande uden corona igen holder sit indtog.












Faktaboks:
Faktaboks
La Venezia
– Sejler udelukkende i Venedig lagunen og floden Po
– Byggeår 2004 med navnet The River Countess, men ombygget og totalt gennemrenoveret i 2020 som La Venezia. Første sejlads juni 2021.
– Længde: 110 m
– Bredde: 11,4 m
– 126 gæster
– 63 stateroom/suiter
– 42 besætningsmedlemmer
Priser:
En uges rivercruise med all inklusive begynder ved 2699 euro (ca. 20.250 kr) for et Classic Stateroom. Men det er en god ide at forhøre sig hos Uniworlds danske agent Bella Vista Travel, idet der ikke mindst i denne sommer er mulighed for rabat på udvalgte cruises.
Avisen var inviteret af Bella Vista Travel og Uniworld. Ingen af selskaberne havde indflydelse på reportagens indhold.
I Danmark kan man få mere at vide hos Bella Vista Travel (www.bellavista.dk)
Optaget i følgende aviser:
Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, JydskeVestkysten, Vejle Amts Folkeblad, Fredericia Dagblad, Horsens Folkeblad, Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro-Struer, Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Helsingør Dagblad