Ordnung und Luxus

EUROPA 2 bejler til det internationale publikum

Tekst & foto: Ole C. Jørgensen

    Uanset om man vidste det i forvejen, så er der ingen tvivl om, at vi er kommet ombord på et tysk præget krydstogtskib. Grundigheden er udpræget i både EUROPA 2’s opbygning og udformning samt i besætningens adfærd. Og der er orden overalt. Det er helt sikkert ikke her, tilfældighederne får frit spil.

Set inde fra havneområdet i Lesbos har EUROPA 2 en anseelig størrelse. Også selv om den faktisk ligger nogle hundrede meter fra land.

  Meget sjovt er det at erindre sig optaktmaterialet til dette cruise, hvor det understreges, at rederiet Hapag-Lloyd ønsker at gøre det anderledes. Underforstået i forhold til andre ultra-de-luxe krydstogtskibe.

   Og selvfølgelig er mange ting anderledes – noget mere vellykket end andet. Men der hvor man fornemmer det mest, er den umiskendelige germanske stil. Vel at mærke på den gode måde, og i en afdæmpet udgave.

  Indtil i år har Hapag-Lloyds primært henvendt sig til et tysk publikum, og sproget ombord har derfor været tysk. Men nu prøver selskabet at satse på det internationale marked. Hvilket også er årsag til, at et internationalt pressehold med kollegaer fra USA, Canada, Australien, England, Belgien og Danmark er inviteret med.

På godt jysk kan man sige, at dette ægtepar helt sikkert har oplevet værre stunder. Morgenmaden indtaget på agterdækket helt ud til vandet i strålende sol og med en opmærksom tjener ved hånden glemmer man ikke lige.

  Den nye satsning har medført, at der nu er to hovedsprog. Engelsk og tysk. Det har helt sikkert ikke været nogen let øvelse. Men nøgternt betragtet er det lykkedes.

   Alle besætningsmedlemmer med publikumskontakt taler begge sprog flydende, og alt materiale findes i de to sprogvarianter. Det må være lidt af en opgave at få dagsprogrammer og andet relevant materiale fordelt korrekt i suiterne.

  Selv oplevede Deres udsendte at få tysk materiale et par dage, hvilket ifølge mine muntre pressekollegaer skyldtes, at min fremtoning og udseende godt kunne minde lidt om en germaner.

  Og det skal da heller ikke nægtes, at man jævnligt blev mødt af et venligt Guten morgen eller Guten tag. Men det gav kun god anledning til at få motioneret et lidt rustent skoletysk.

Tryghedsskabende

 Men faktisk er ”ordnung” lidt tryghedsskabende, betror min australske kollega fra presseholdet, Caroline Bentley, mig. Og der er noget om det.

  For vi har blot været ombord et par timer, før den obligatoriske redningsinstruktion tager sin begyndelse med det gennemtrængende alarmsignal.

  Som tidligere politireporter har man en gammel vane med lige at kikke rednings- og myndighedspersoner an. Således også på krydstogter.

  Ikke på grund af frygten for havari. Den er nemlig yderst minimal for krydstogtskibe, men lige så meget for at aflure besætningens moral.

  Men her ombord på Europa 2 behøver man ikke at kikke mange af besætningsmedlemmerne i øjnene på vej op til redningsøvelsen, for at blive klar over, at de vil være på deres post, hvis det utænkelige skulle indtræffe.

  Og så foregår hele redningsinstruktionen direkte efter bogen. Ingen slinger i valsen. Alle registreres på navn, og dem der havde regnet med at kunne springe over, bliver efterlyst. Og enkelte, som af den ene eller anden grund ikke når frem, får besked om at møde næste morgen til ekstratime sammen med de passagerer, som er kommet ombord efter redningsøvelsen.

Safety first. De fleste krydstogtselskaber vil nok vægre sig ved at hænge redningsbælter op i en pæn udendørs restaurant. Men på EUROPA 2 hænger de, hvor det sikkerhedsmæssigt er mest optimalt. Det er det blandt andet på bagvæggen her i Yacht Club restauranten.

  Jo, Ordnung Muss Sein. Og godt det samme.

  Og således overbevist om, at vi alle er i de bedste hænder, er det tid at læne sig tilbage – både for at opleve dette nye skib, som helt usædvanligt i Berlitz Crusing & Cruiseships Guide – både i 2014 og 2015 udgaven – er kåret som verdens bedste.

   I øvrigt i selskab med søsterskibet, som også hedder EUROPA – blot uden 2-tallet. Samt selskabets ekspeditions krydstogtskib HANSEATIC.

  Så det er ikke uden en spændt forventning vi har entret EUROPA 2 for at opleve, hvad der to år i træk har udløst denne flotte placering. Ligesom det er interessant at se, hvad man får for billetprisen, som er i den højeste ende af ultra-de-luxe segmentet.

  Allerførst er det vigtigt at få slået fast, at der i modsætning til – hvad man måske kunne fristes til at tro – hersker en klar afslappet atmosfære ombord.

Kaptajn Christian van Zwamen er elskværdigheden selv, da vi besøger broen. Og selv om vi ikke får lov at styre udsejlingen, så får vores australske kollega Caroline Bentley fra Sydney Morning Herald overladt opgaven med at udsende skibets afgangssignal. De tre gigantisk høje trut af fem sekunder, sker under behørig instruktion af Zwamen.

  Det gør selskabet meget ud af at fremhæve. Blandt andet ved at have afskaffet de formelle aftener i smoking/mørkt tøj og slips. I stedet hedder det smart casual, der beskrives som jakke og bukser for herrerne, men uden slips. Desuden har man afskaffet den ellers så traditionelle captains dinner.

  Personalet er generelt afslappede, men korrekte i deres fremtoning. Deres udsendte gætter på, at første udvalgskriterium har været, at de taler både engelsk og tysk.

Barkeeper Alexander Pilz er en munter mand at gæste i Herrenzimmer, da vi er indforskrevet til en overraskende interessant gin-smagning. Her byder han velkommen med sin assistent. Og snart må vi sande, at gin findes i rigtig mange varianter, og at der kan laves noget sjovere blandinger end gin og tonic.

   For eksempel gør de unge serveringspiger deres bedste for vores velbefindende. Og deres manglende erfaring kompenseres af smilende og flink fremtoning.

Germansk-skandinavisk

   En af de bemærkelsesværdige opdagelser ombord er, at EUROPA 2 er utroligt rummeligt for de max. 514 gæster, man kan have ombord. Samtidig med at der mange steder er endog meget højt til loftet.

Receptionen på EUROPA 2 nærmer sig det pompøse uden at det på nogen måde er svulstigt. Og selv her er servicen upåklagelig. Man når nærmest ikke at sætte sig i de dybe stole, før en venlig tjener fra den diskrete bar i baggrunden både spørger til ens velbefindende, og om man har lyst til lidt af drikke.

   Her findes ordet kø ikke. Og ofte kan man færdes på trapper og gange uden at møde nogen. Til trods for at der er fuld belægning.

  Ingen diskussion om, at det er et lækkert stilfuldt skib. Materialerne er førsteklasses og finishen er i top. Og nok så væsentligt: Det er funktionelt.

  Man kan altid diskutere farver og materialevalg. Nogle vil nok føle, at EUROPA 2 er lovlig fersk. Eller germansk-skandinavisk, som en medrejsende kommenterer det.

  Det samme gælder for den omfattende kunstsamling, som er placeret rundt om på skibet. Den er yderst moderne for ikke at sige eksperimenterende. Men på sin vis står den godt til skibet. Det er i øvrigt efter sigende den mest kostbare på et krydstogtskib.

Alle restauranter på EUROPA 2 er holdt i deres helt egen stil. Her lader malerierne på vægen næppe nogen i tvivl om, at vi er i den franske restaurant. I den italienske er der ægte marmorgulv og søjler, mens møbler og tekstiler i den asiatiske er holdt i den lidt mere tunge stil.
Efter sigende skulle EUROPA 2 have verdens dyreste kunstsamling på et krydstogtskib. Her viser galleriejer Jessica Bauer fra Hamborg, som er med for at åbne en ny udstilling på krydstogtet, et af de mange værker

  I en bog om samlingen kan man læse, at flere danske kunstnere har bidraget.

Store suiter

  Disponeringen af skibets forskellige faciliteter forekommer meget hensigtsmæssig. Lad os starte med suiterne. Dem er der godt 250 af, og de har alle veranda varierende fra syv til 15 kvm.

  Den ”mindste” – Ocean Suite – er på 28 kvm plus syv kvm veranda. Den er blandt andet udstyret med elevations senge, komfortabel sofagruppe, god arbejdsplads med iPad, velassorteret minibar, stort badeværelse og separat toilet, samt ikke mindst masser af skabsplads.

  Deres udsendte er installeret i en Grand Suite på ikke mindre end 42 kvm og en velekviperet veranda på 10 kvm. Den bliver hver morgen ”redt op” med hynder og badehåndklæder på solstolene samt tørret grundigt af for havgus.

Man kan diskutere farvevalget i suiten. Pænt sagt kan man sige, at det ikke støder nogen. Derimod er funktionaliteten og materialerne hævet over enhver snak. Det gør ikke niveauet ringere, at der er elevations-senge og en iPad på skrivebordet. Samt meget andet.

  I det hele taget er der kælet for detaljerne. F.eks. indbygget TV i det store spejl i badeværelset med både boblebadekar og separat bruser.

  Pool-dækket er godt indrettet med mange små enklaver, hvor man kan være lidt for sig selv, hvis man ikke ønsker det store fællesskab. Yderst smart er det, at der er et forskydeligt tag over. A la det i Idrætsparken.

Hele pool-området på EUROPA 2 kan overdækkes i løbet af få minutter. Nærmest som taget over Idrætsparken kan det åbnes eller lukkes alt efter vejrliget. Og da siderne også er store glaspartier kan der sagtens skabes poolvejr, selv om vejrguderne udenfor er lidt unådige.

   Når det er lukket af for oven bliver pool-området nærmest et vandland på grund af de tætte glassider. Unægtelig et plus, som forlænger sæsonen.

Fransk madkunst

  Det kulinariske er en af hovedhjørnestenene i et krydstogt. Og når adgangsbilletten til skibet ligger i den absolut højeste ende af krydstogtskalaen, er det klart at forventningerne er højstemte.

  Lad det med det samme være sagt, at niveauet generelt er meget højt i EUROPA 2’s syv restauranter og barer. Det er ikke nemt at finde de berygtede hår i suppen. Og bedst af alt, er der en meget stor variation af menuer at vælge imellem.

  Den ene aften er vi gæster i sushi restaurant Sakura på 9. dæk. Hvilken oplevelse. Selve restaurantens udformning gør ikke meget væsen af sig, hvad der dog i nær fremtid bliver lavet om på ifølge international PR-Chef, Moritz Krause.

En himmelsk godbid. Intet mindre får vi serveret i Sushi Restaurant Sakura. Begge kokkene er så alvorstungt opslugt af deres arbejde, at vi ikke nænner at forstyrre dem. Til gengæld kvitterer de med alle mulige spændende og lækre varianter af den japanske fiskespise.

  De to japanske sushi-kokke fik helt frie hænder til vores menu. Det var ikke nogen dårlig ide. Det var sushi i verdens-cruise-klasse, som en af mine canadiske kollegaer – Aron Peter Saunders bedømte det. Og han burde vide det. Det var hans 55. krydstogt.

En himmelsk godbid. Intet mindre får vi serveret i Sushi Restaurant Sakura. Begge kokkene er så alvorstungt opslugt af deres arbejde, at vi ikke nænner at forstyrre dem. Til gengæld kvitterer de med alle mulige spændende og lækre varianter af den japanske fiskespise.

  På turens sidste dag er vi inviteret til afskedsmiddag i restaurant Tarragon med den franske menu og de franske malerier. Tænderne løber fortsat i vand ved tanken om det sublime måltid. Store marinerede rejer med eksotiske frugter i spicy dressing til forret. En aldeles fortræffelig coq au vin, som næsten får englene til at synge flerstemmigt, og den friske frugtmousse-dessert med en yderst smagfuld vaniljeis. Og dertil naturligvis udsøgte vine – afstemt til lejligheden.

  Undervejs er der også lejlighed til at prøve den italienske Serenissima-restaurant med ægte marmor på gulvet og søjler samt en glimrende menu. Alt sammen med til at skabe oplevelsen af støvlelandet.

   De mere internationale måltider serveres i den store og spektakulært udsmykkede restaurant Weltmere.  

Der er stil over den store restaurant Welmeere i EUROPA 2’s agterende. Men det er en anden slags end på tilsvarende luksus-krydstogtskibe. Læg for eksempel mærke til den røde fantasifulde lysekrone over det runde bord midt i restauranten. Den både dominerer og skaber et helt specielt lys over bordet. Det er på grænsen til det pompøse.

Drikkelse betales

  Det mest overraskende ombord er, at der – mens det meste andet på skibet er inkluderet i prisen – skal betales for drikkevarer bortset fra kaffe/the. Forklaringer er tilsyneladende, at det har det tyske selskab altid haft tradition for, og det har ikke været nogen anstødssten for de tyske gæster. Måske fordi priserne generelt er overkommelige.

Dette er ikke rødvin, som drikkes hver dag ombord. Men en gang imellem er der passagerer, som flotter sig og køber en af de flasker, sommelier Roland Bremmer har fundet frem af gemmerne. Prisen nærmer sig en halv snes tusinde danske kroner. Altså pr. styk.

  Men med indtoget på markederne udenfor Tyskland har Hapag-Lloyd set sig nødsaget til at lade en drikkevare-vocher på mellem 100 og 200 Euro indgå i billetprisen. Beløbet afhænger af rejsens længde.

  Det er naturligt forårsaget af, at et internationalt publikum er vant til, at alle drikkevarer er inkluderet på ultra-de-luxe krydstogtskibene.

  Med til billedet hører, at nogle ting er inkluderet. For eksempel serveringen i det store teater og ved det ugentlige og festlige pool-party. Desuden betales der ikke ekstra for at spise i de intime specialrestauranter. Her skal man blot huske at bestille bord på grund af et beskedent antal borde.

Om man kan lide en spektakulære akrobatik-forestilling ”Cube” i skibets store teatersal er en ting. Men professionalismen kan man ikke tage fra artisterne. Deres indsats er både dristig og fantasifuld ledsaget af høj musik.
Pool party’et er i fuld gang. Mange får en sving om, mens endnu flere kikker på og nyder musikken fra det velspillende orkester. Repertoiret er fra hele det internationale iørefaldende musikalbum. Alt imens behændige tjenere balancerer rundt med bakker fyldt med drinks og kanapeer i overstørrelse.

  Hvad der måske vil komme bag på flere er, at EUROPA 2 også satser på de helt små gæster. Og med tysk grundighed er der indrettet store og veludstyrede legefaciliteter med uddannede pædagoger. Legeområdet er inddelt i tre aldersklasser. Desuden findes der flere familieværelser – altså med en dør mellem to værelser.

  Satsningen på et yngre publikum er givetvis meget bevidst. Et hurtigt kik rundt på skibet afslører det, som er gængs i det dyreste segment i krydstogtbranchen, nemlig at gennemsnitsalderen er plus 60 – godt og vel.

Det ser så legende let at manøvrere EUROPA 2, så nogle af kollegaerne nærmest føler, at de kan gøre besætningen kunsten efter. Fascinerende er det at stå her lige midt i kommandocenteret, og se 1. styrmand Jens Troier tage skibet ud af havnen i Lesbos.
EUROPA 2 tager sig godt ud på havet ud for øens Lesbos, som den ligger her i varmedisen. Dens størrelse taget i betragtning, kan det være svært at forstå, at den kun rummer 516 passagerer. Men de har også god plads.
Man kan ikke være i Grækenland uden at smage ouso. Denne glimrende forretning på Lesbos har et kæmpe udvalg af slagsen, og er bestemt værd at gæste. Det er dog en god ting at holde sig for øje, at ouso’en normalt smager bedst i sit hjemland.
Alt ånder fred og idyl denne tidlige morgenstund, da vi er på vej ind til øen Lesbos. De lokale fiskere har allerede været på havet og er på vej hjem med lasten. Vi passerer en af fiskerbådene, mens den spejler sig i det rolige vand.
Der er noget beroligende over at sidde på agterdækket og blot lade bølgerne glide forbi og lade øjnene dvæle ved de fartøjer vi passerer undervejs.
Der er noget særligt beroligende ved den markante og brede kølvandsstribe efter EUROPA 2. Den er god at falde i staver til.
Det er ikke fordi, det ikke er set før. Men det stemmer alligevel sindet til en uges vellevned på luxusklasse, når velkomstsceneriet indebærer champagne på køl og lækre kanapeer ekviperet med blandt andet kaviar og foie gras.
Det kan godt ske, at den teknologiske udvikling ruller hen over verden i disse år. Men i den lille maleriske bjergby Makrinitsa – nord for den græske havneby Volos – er det en lise for sjælen at se livet gå sin uforstyrrede gang. Og den græsk-katolske præst ser bestemt heller ikke ud til, at den hæsblæsende teknologiske udvikling forstyrrer hans dag.
Selv efter en glimrende middag er fristelsen til at snuppe en af de lækre kanapeer overvældende her hen mod midnat, hvor pool partyet nærmer sig sin afslutning.

FAKTA:

I Danmark Markedsføres Hapag-Lloyds krydstogter af Bella Vista

  På cruiset var Deres udsendte indkvarteret i Grand Suite som i priskataloget stiger sig over de 50.000 kr pr. person i delt suite.

Priseksempel: Piræus-Limassol 18.-25. oktober 2014 (otte dage) starter ved 33.260 kr pr. person i delt suite med 28 kvm og 7 kvm veranda.

   Priserne er uden fly til og fra destinationerne.

Reportagen publiceret i:

Jysk Fynske Medier: JydskeVestkysten, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad, Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro, Dagbladet Struer, Dagbladet Ringkøbing-Skjern.

Rejsedeklaration: Turen var finansieret af Bella Vista Travel. Selskabet havde ingen indflydelse på reportagens indhold.