Premiere-sejlads med imponerende Nieuw Statendam

Svært at komme til at kede sig på verdens nyeste krydstogtskib


Tekst og foto: Ole C. Jørgensen

Det er ikke uden en vis spænding, Deres udsendte en solrig december-formiddag i Roms lidet charmerende havneby Civitavecchio stiger ombord på Verdens nyeste luksus-krydstogtskib, M/S Nieuw Statendam.

Nu er begrebet jomfru-sejlads tilsyneladende gået af mode, uden at det lykkedes ved denne lejlighed at få en forklaring herpå. Men faktuelt er det premiere-sejlads for Nieuw Statendam fra Holland-America Line. Altså første gang med passagerer efter en næsten to år lang byggeperiode med efterfølgende talrige tests.

Her ligger den så i al sin herlighed. M/S Nieuw Statendam ved kaj i Cartagena i Spanien.


Spændingen skyldes ikke de sikkerhedsmæssige forhold. Nej, det er hvordan man får et så stort krydstogtskib til at fungere fra dag et. Her er trods alt plads til 2666 gæster i ikke mindre end 1377 staterooms og suiter, som kahytterne kaldes her i selskabet. Og uanset der er en velvoksen besætning på 1036, så skal logistikken godt nok være i orden og trænet forinden.

Det kan lyde som en lidt nørdet specialist-betragtning. Men det har en ganske afgørende indflydelse på de mange gæsters velbefindende og hverdag, hvis ikke tingene fungerer.

De sidste detaljer bringes på plads inden gæsterne om mindre end en time lukkes ombord. Her på et af Nieuw Statendams mange intime musikscener, hvor klaverstemmeren sørger for, at flyglet har den rigtige lyd. Bemærk den elegante baggrunds udsmykning. Blot et enkelt udtryk for den enorme mængde kunst, som skibet rummer.


På premiere-sejladsen er vi ”blot” 1800 gæster. Men allerede ved ankomsten kan man ved selvsyn konstatere, at der nødvendigvis må være system i sagerne. For når gæsterne kommer ombord, skal de hurtigst muligt gelejdes til deres stateroom, ellers sander hele indgangsområdet omgående til.

Så i rækker står et halvt hundrede besætningsmedlemmer i iøjnefaldende ”gamle” uniformer klar til at hjælpe hver enkelt gæst. En foranstaltning, som også har til formål, at gæsterne ikke på må og få skal trave rundt for at finde deres kahyt.

Et fantastisk juletableau på torvet i Cartagena. Her er virkelig lagt sjæl og knofedt i frembringelsen. Hvilken detaljeringsgrad og opfindsomhed for at få masser af figurer til at bevæge sig. Det er ikke muligt at rumme hele julelandskabet i et billede, så vi må nøjes med et udsnit.


Operationen lykkes

Men respekt: Operationen lykkes. Og efter at være installeret dukker de første gæster op i de talrige åndehuller på skibet. Lige fra stille lounger, til pooldæk, underholdnings-områder, de mange udskænkningssteder, hvor man kan vederkvæge sig med lidt drikkelse og spiseligt samt udsigtspunkterne øverst oppe.

Interessant er det at iagttage, at det meget store skib er i stand til absorbere de mange mennesker, uden at der opstår en fornemmelse af trængsel.

Der er ingen tvivl om, at besætningen – som overvejende består af filippinere – har trænet flittigt. Mange af dem på Holland America Lines skoler i Filippinerne og efterfølgende på skibet. Desuden har en stor del tidligere været på nogle af selskabets andre 14 skibe.

Så er der landgang. Sig ikke at turistmyndighederne i den historiske by Cartagena i Spanien ligger på den lade side. Her smukt opdressede fruer i fortidens klædedragt, på vej til en event på Nieuw Statendam, mens vi andre er på vej til at inspicere byen.


Snart fyldes restauranter og udskænkningssteder med forventningsfulde gæster. Den store hovedrestaurant, The Dining Room, som er holdt i smukke lyse farver med et elegant interiør, giver besætningen mest sved på panden.

Men rent faktisk fungerer det – med de mindre kiks en premiere næsten altid er behæftet med. For eksempel er det ikke let for hverken besætning eller gæster at finde rundt i den enorme restaurant med plads til 1098 gæster. Så det tager en smule tid at finde frem til vores bord den første gang.

Det er også helt klart, at vintjenerinden – eller ledelsen – i vores sektion har undervurderet opgaven. Ligesom det tager sin tid at få serveret maden. Men med smil og tålmodighed lykkes det.

Der spares ikke på musikken ombord på Nieuw Statendam. Her et af de medbragte blues-orkestre, som foran et talstærkt publikum i B.B. Kings Blues Club får det til at swinge.


Nu vil en karaktergivning efter den gamle 13-skala måske ikke være helt fair på premieredagen. Men vi vover det ene øje. For når man tager alt med – altså en hel generel vurdering – så når vi et pænt stykke op ad skalaen.

Og garvede krydstogt-journalister fra hele verden, som er med på turen, er heller ikke karrige med deres roser, da der senere efter en sublim middag i den fremragende asiatiske Tamarind-restaurant på 9. dæk gøres status over åbningsdagen.

Ikke noget at sige til, at min spanske kollega og hans hustru ser lidt benovede ud. Grilleret hummer i overflod i en sky af lækkert tilbehør. Blot et enkelt eksempel fra fiskerestauranten Rudi’s Sel de Mer formåen.


Imponerende syn

Og så til selve Nieuw Statendam. Det er ikke mindre end et imponerende syn vi mødes af i Roms industrihavn. Med sine 297 meters længde og 12 dæk hæver den sig majestætisk i havnelandskabet, og man glædes over, at linjerne minder om de gamle velproportionerede linere, som indtil langt op i sidste århundrede krydsede Atlanten.

I modsætning til den type megastore krydstogtskibe, der nærmest minder om en flydende firkantet kæmpekasse.

Intet krydstogtskib uden en spillehal og casino. Her er fristelser af enhver art. Og det er ikke bare et par spilleautomater i et hjørne af skibet. Man føler sig helt hensat til de store casinoer i Las Vegas og Reno. Af diskretionshensyn fotograferede vi ikke, når der var run på om aftenen.


Indvendig er der gjort en del ud af både udformning og udsmykning. Selv om udformningen er både rationel og rimelig logisk, ændrer det ikke på, at man skal huske at have sin skibsoversigt på sig hele tiden.

Ellers er risikoen for at fare vild til stede. Ikke mindst fordi det gennemførte design gør, at alle gange og opgange stort set er ens. Eneste forskel er de mange ofte spektakulære kunstværker, som man støder på overalt på skibet.

Nu er det heller ikke værre, end der altid er et af de smilende talrige filippinske besætningsmedlemmer lige i nærheden. Og om fornødent følger han dig helt ”hjem” til kahytdøren.

Smag og behag er som bekendt forskellig. Men man kan ikke komme uden om, at dette kunstværk i form af en nedsmeltet guitar er iøjnefaldende. Og så har det desuden den fordel, at det hjælper gæsterne med at orientere sig i kæmpeskibets mange ens gange, trapper og elevatorplatforme.


Kahyt med eget spa

Der er flere forskellige kategorier af stateroom og dertil enkelte suite-typer i den absolut dyre ende af skalaen.

Billigste indkvartering er i en indvendig kahyt – altså uden dagslys. De er ikke så store, men her er, hvad der skal være.

Deres udsendte er indkvarteret i et stateroom med balkon. Pænt veludnyttet rum med en lille sofagruppe og et skrivebord. Desuden rimelig plads til tøj og et lille, men funktionelt badeværelse.

Et af de helt store hits ombord er Lido Market. En samling af syv forskellige food stations, hvor man kan forsyne sig med frisk lavet mad fra det meste af verden. Som her i sushi og fiskestationen Distand Lands, hvor yderst kompetente og imødekommende kokke står klar med allehånde specialiteter.


Bag oversigten over de 13 forskellige kahyts-modeller gemmer sig ret så interessante nyheder.  For eksempel er her ikke mindre end 40 staterooms specielt indrettet til handicappede. De har blandt andet kørestolsadgang. En facilitet, som mange på denne tur gør brug af.

Noget, der med garanti vil blive rift om, er single-stateroom med havudsigt. Normalt kommer enlige rejsende i næsten alle tilfælde til at betale for en dobbelt-kahyt.

Og hvis man spa-fan, er der 38 staterooms med hver deres lille spa, hvorfra der er havudsigt. Spa-stateroom’ene forekommer en smule kleine, men har man ikke lyst til den store fælles spa, så er det bestemt en god løsning.

Endelig rummer det store krydstogtskib også 32 familie staterooms, hvor der er taget specielt hensyn til, at der også skal være plads til børnene.

Selvfølgelig skal der være en hollandsk kaptajn på det hollandsk indregistrerede Holland America Line krydstogtskib. Kaptajn Sybe de Boer fra Den Haag er venligheden selv og inspicerer med jævne mellemrum på skibet. Det fornemmes dog, at han befinder sig bedst på kommandobroen, hvilket jo er nok så betryggende.


Den gamle skrøne

Et gammelt mundhæld siger, at man tager et halvt kg på pr. dag under et krydstogt. For en 20-30 år siden var det ikke en skrøne, men i dag er skibskokkene blevet væsentlig mere omhyggelige i omgangen med kalorierne.  

Men det kan ikke nægtes, at man spiser godt her ombord. Og mon ikke der for de flestes vedkommende kan registreres forøget vægt efter hjemkomst.

Hovedparten af de mange gæster spiser i den enorme og flotte The Dining Room. Men det er også muligt mod merbetaling at spise i en af specialrestauranterne.

Ud over den allerede nævnte asiatiske Tamarind vil det være rimeligt at nævne både Rudi’s Sel de Mer og Canaletto. Førstnævnte er en fortrinlig fiskerestaurant, hvor værten – østrigske Rudi – selv huserer med alle mulige festlige indfald.

Mit veranda stateroom. Meget stilrent og praktisk indrettet uden at der er ruttet med kvadratmeterne. I baggrunden dobbeltdørene ud til en rimelig stor veranda, som bestemt er anvendelig, hvis man gerne vil sole sig for sig selv. Et lille men velindrettet badeværelse er placeret, lige når man kommer ind.


Canaletto er italiensk kogekunst på højt niveau. Både det traditionelle italienske køkken, men også nyere spændende tiltag. Som overalt på skibet er det muligt at få serveret ganske glimrende vine, som til fulde matcher danske restaurationers prisniveau.

Den største nyhed på det kulinariske område er imidlertid skibets Lido Marked. Det består af syv forskellige arbejdende food-stations, hvor der så at sige kan hentes retter fra hele verden. En virkelig nyskabelse på et krydstogtskib.

De forskellige food-stations befinder sig i midten af skibet, mens spiseområdet på begge sider ligger ud til store panorama-vinduer, hvorfra man har en aldeles fabelagtig udsigt i kraft af det ligger på skibets 9. dæk. Ikke noget at sige til, at søgningen er meget konstant. Vel også båret oppe af, at her faktisk er åbent fra tidlig formiddag til sen aften.

Normalt er krydstogter forbundet med mulighed for hver dag at gå i land og opleve nye steder. Men fordi Nieuw Statendam hurtigt skal til varmere himmelstrøg i Caribien er det næsten non-stop fra Rom til Fort Lauderdale i Florida.

Nu har Deres udsendte ikke mulighed for at tage med helt til Fort Lauderdale, så det bliver til afmønstring i Malaga – sidste stop på det europæiske fastland, inden mellemstoppet i Funchal på Madeira under skibets cross-atlantic.

En hel ”hær” af hjælpere står klar ved ombordstigningen til at hjælpe alle hurtigt og bekvemt til deres kahyt. Alle iklædt en af de gamle piccolo-uniformer fra en svunden tid inklusive hvide handsker. Både malerisk og en effektiv måde at signalere, hvem der skal hjælpe.


Andersen har også været her

Men forinden Malaga ligger vi også til i idylliske og historiske Cartagena, hvor der bliver landgang med en forud programmeret udflugt. En i øvrigt anbefalelsesværdig en af slagsen. Nemlig det en af deltagerne kalder et tapas-rally. Forstået på den måde, at vi under byrundturen gør rast fem forskellige maleriske steder.

De fire steder bliver vi budt på tapas og et glas vin, mens det på det femte sted, El Soldadito de Plomo (Tinsoldaten) står på sød velsmagende kaffe med cognac i.

Det er korrekt at H.C. Andersen i 1863 boede i Cartagena nogle dage, hvilket han detaljeret har beskrevet. Men om han også har frekventeret den – i øvrigt hyggelige – bar ved navn El Solidadito de Plomo (Tinsoldaten), lader sig ikke verificere. Det forhindrer dog ikke indehaveren i hylde den gamle digter med både tinsoldater og citater på væggene.


Efter sigende skulle en af vore verdenskendte landmænd, berejste Hans Christian Andersen, have frekventeret stedet under sit besøg i byen i 1863.

Det har det dog ikke været muligt at finde noget om i digterens skriverier under besøget i byen. Så mest sandsynligt er stedet først blevet døbt det spanske ord for tinsoldaten på et senere tidspunkt, ligesom H.C. Andersens citater og de stiliserede tinsoldater på væggene, forekommer at være af meget ny dato.

Men hyggeligt er stedet med sine meget små stole og badekarret, som er blevet skåret ud, så det har kunnet ombygges til en sofa.

Og skulle vejen falde forbi, ligger baren på Calle Porteria De las Monjas tæt på en af de gader, som fører ned til havnen.

Ved den elegante nedgang fra 3. til 2. dæk har man det flotteste vue over en del af det enorme The Dining Rooms to etager. I de elegante og lyse omgivelser er der plads til ikke mindre end 1098 spisende gæster. Men dette til trods sidder man ikke oven i hinanden. Der er rimelig plads mellem bordene.


Faktaboks

M/S Nieuw Statendam

Rederi: Holland-America Line
Søsterskib til rederiets Kroningsdam 2016
Første sejlads: 5. december 2018
Bygget på henholdsvis Fincantieri værft i Trieste og Margahera værft i Venedig.
Længde: 285 m
Bredde: 32 m
12 dæk – heraf otte med kahytter
Plads til 2666 passagerer i 1377 kahytter
Besætning: 1036
Gudmor: Oprah Winfrey


Husk at regne det hele med

Når man rejser med Holland America Line er der en ikke uvæsentlig ting at være opmærksom på. Nemlig selskabets prispolitik. Som hos mange andre krydstogtselskaber er selve billetten i den billige ende. Til gengæld betales der så separat for ikke mindst drikkevarer, spisning i special-restauranter, udflugter etc. Som på mange andre skibe er det til – for en dansker – rimeligt høje priser. F.eks. koster en liter vand 44 kr og en almindelig pilsner 61 kr incl. 15 procent service. Desuden kan der tilkøbes vin- og drinkspakker, som ikke er helt billige. Det betyder selvsagt, at den reelle pris for krydstogtet er noget andet end ”indgangsbilletten”. Fidusen er selvfølgelig, at man selv kan regulere, i hvor stort omfang man vil gøre brug af tilkøbsmulighederne.

Vær i øvrigt opmærksom på, at det er strengt forbudt at tage alkohol med ombord på skibet, og at det kontrolleres. En flaske lokal vin er ok, hvis den konsumeres i kahytten, men hvis der er to flasker, skal der betales 18 euro i proppenge for den ene.

Og som altid, når man planlægger krydstogt, er det en god ting lige at undersøge markedet. Herunder også, hvordan man er dækket i tilfælde af uforudsete hændelser. Herunder være opmærksom på, at man kun er omfattet af rejsegarantifonden, hvis man bestiller rejse og fly hos et bureau, som er tilmeldt ordningen.

I Danmark kan man få mere at vide hos Profil Rejser (www.profil-rejser.dk) og Bella Vista Travel (www.bellavista.dk)



Optaget i følgende medier:

Dagbladenes Bureau: 
Faste aftagere: Herning Folkeblad, Midtjyllands Avis, Frederiksborg Amts Avis, Nordvestnyt, Sjællandske, DAGBLADET-Ringsted-Køge-Roskilde og Skive Folkeblad. Øvrige kunder: Nordjyske, Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis, JydskeVestkysten, Vejle Amts Folkeblad, Horsens Folkeblad, Fredericia Dagblad, Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Holstebro, Dagbladet Struer, Dagbladet Ringkøbing-Skjern.



Rejsedeklaration: Turen var finansieret af Bella Vista Travel. Selskabet havde ingen indflydelse på reportagens indhold.