Cunard slækker lidt på formerne

Rederiets spritnye krydstogtskib ”Queen Anne” besøger København

Af Ole C. Jørgensen

  Normalt forbinder danskerne krydstogtrederiet Cunards skibe med ophøjet britisk overklasse, hvor det formelle spiller en afgørende rolle. I hvert fald ifølge de markedsundersøgelser selskabet har lavet i blandt andet Danmark.

  Det er en af grundene til, at stilen på Cunard-flådens nye ”Queen Anne” på en rækker områder er lagt nænsomt om. Kort sagt er det nye koncept baseret på et langt bredere krydstogt-publikum med et generelt mere uformelt miljø og forskellige valgmuligheder i graden af komfort.

  For god ordens skyld skal nævnes, at varemærket ”White star” og Cunards karakteristiske logo ikke er omfattet af nogen ændringer.  

  Derimod er det synligt, at inventaret er mindre bastant, end man kender fra den øvrige Cunard-flåde. Om end der fortsat er tale om et ganske gedigent og behageligt møblement.

  Udenfor kan gæsterne fortsat glæde sig over de karakteristiske lange promenadedæk, hvor dækstolene står i snorlige rækker.  

  Og blandt de faciliteter, som der ikke er pillet ved, er den traditionelle five o’clock tea med hele udtrækket af små lækre sandwichs, solide kager og boller med syltetøj.

  Med plads til næsten 3000 gæster er det selvsagt et meget stort skib, hvor der er flere swimmingpools samt flere forskellige restauranter herunder den store hovedrestaurant Britannia med plads til 800 spisende gæster ad gangen.

I krydstogtskibets japanske specialrestaurant indledes en fortræffelig middag med to slags sake – en med en alkoholprocent på 36 og en anden på 18 pct. Vores tjener, Kate, fortæller om dem inden serveringen af den faste føde. Som med sake er de så bløde i smagen at ingen spritsmag fornemmes. Foto: Ole C. Jørgensen

  Ligeledes er de gallaaftener, hvor den obligatoriske påklædning typisk er jakkesæt eller smoking og selskabskjoler bibeholdt. Og hvor et stort bigband spiller op til dans i Queens Room.

Et stryge-ensemble bestående af tre yderst velspillende unge kvinder i elegant rødt outfit giver eftermiddagskoncert i en af Queen Anne mange saloner. Foto: Ole C. Jørgensen

    En af Queen Annes første anløb var København cruise-terminal på Ocean Kaj, hvor det 332 meter lange krydstogtsskib tronede synligt i havnebilledet.

Kvindelig kaptajn

Usædvanligt for et krydstogtskib er kaptajnen færøsk/dansk, nemlig 52-årige Inger Thorhauge, som bor på Tåsinge, når hun ikke sejler verden rundt.

Kaptajn Inger Thorhauge er blot en ud af seks-syv kvindelige kaptajner i krydstogt-branchen, som tæller ikke mindre end 5-600 skibe. Her med Cunards danske agent, Jesper Boas Smith fra Gaia Travel på kommandobroen. Foto: Ole C. Jørgensen

  Thorhauge stiller sig velvilligt til rådighed for spørgsmål fra en lille gruppe danske rejsejournalister under opholdet i København.

Det gennemgående spørgsmål er, om ikke det er svært for en kvinde at begå sig i en så mandsdomineret skibsofficers-verden.

  Det svarer hun bekræftende på, og tilføjer med et smil, at man som kvinde nærmest skal være dobbelt så dygtig som mændene.

    Der findes i dag kun seks-syv kvindelige kaptajner i de 5-600 oceangående krydstogtskibe i verden.

  Men at hun ikke har det mindste problem i den mandsdominerede verden, bliver understreget under vores besøg på Queen Annes kommandobro. Her præger venlig respekt tonen, uden at der er nogen tvivl om, hvem der er chefen.

En vaskeægte britisk pub er naturligvis blandt det faste inventar på Queen Anne. Foto: Ole C. Jørgensen

  Her kan Thorhauge også afsløre, at hendes travle hverdag kun i mindre grad går med at føre skibet. Bortset fra at hun ”tager” det ind og ud af havnene, som er den suverænt mest krævende opgave, så går hendes dag med masser af praktiske gøremål, papirarbejde og en fire-fem ture rundt på skibet for primært at tale med gæsterne. Og så er det fortsat kutyme, at kaptajnen under hvert togt jævnligt inviterer gæster til middag i hovedrestauranten. En rimelig eftertragtet invitation – skal vi hilse og sige.

   I øvrigt er det en myte at krydstogtgæsterne stort alle er fra USA og Storbritannien. Nok er de i overtal. Men aktuelt er ikke mindre end 62 nationaliteter repræsenteret på dette togt.

Queen Anne fakta:

Plads til 2996 gæster og 1225 besætningsmedlemmer.

Jomfru-rejse 3. maj 2024

Bygget på Fincantieri-værftet i Venedig

Pris: Cirka 600 mill. Dollars

Queen Anne er nummer 249 i rækken af Cunard-skibe siden starten i 1840.

Opkaldt efter den første britiske monark, Queen Anne (1665-1714)

Queen Anne er det fjerde skib i den nuværende Cunard-flåden. De øvrige: Flagskibet Queen Mary 2, Queen Victoria og Queen Elizabeth.

Cunard-rederiet ejes af britisk-amerikanske Carnival Corporation & plc, Miami, Florida, USA, som ejer 10 krydstogtselskaber.

Rejsereportagen er bragt i Jysk Fynske Mediers rejsetillæg, Rejser, som hver lørdag bringes i følgende dagblade:

Fyens Stiftstidende, JyskeVestkysten, Århus Stiftstidende, Fyns Amts Avis, Vejle Amts Folkeblad, Fredericia Dagblad, Horsens Folkeblad, Dagbladet Ringkøbing-Skjern, Dagbladet Holstebro-Struer, Viborg Stifts Folkeblad, Randers Amtsavis og Helsingør Dagblad. Samt i flere af koncernens ugeviser.